Elektronika modelarska

Montaż w wielowirnikowcu

 

Orientacja IMU i magnetometru

Komputer pokładowy powinien zostać zamontowany w taki sposób aby jednostka inercyjna znajdowała się w środku ciężkości, lub możliwie najbliżej środka. Dotyczy to zarówno rzutu w płaszczyźnie pionowej, jak i wysokości. Montaż poza środkiem ciężkości powoduje że składowe od momentów obrotowych będą widoczne jako przyspieszenie normalne do płaszczyzny obrotu. Przykładowo pochylając platformę będziemy rejestrowali większe przyspieszenie w osi Z i X, przechylając w Z i Y, odchylając w X i Y.

Na module inercyjnym, oraz na magnetometrze zamontowanym w module GPS lub GLONASS znajdują się strzałki pokazujące orientację czujników względem platformy. Oś X obu modułów musi być skierowana zwrotem do przodu a oś Y zwrotem na prawą stronę (patrząc z punktu widzenia wirtualnego pilota siedzącego w kopterze)

 

Drgania

Jednostka inercyjna musi być sztywno związana z układem napędowym, tak aby każdy ruch układu napędowego był rejestrowany przez IMU. Wyjątkiem są drgania o częstotliwości większej niż kilka Herców, gdyż układy wykonawcze napędu koptera nie są w stanie kompensować tak szybkich zmian i informacja o nich jest nieużyteczna. Za to drgania wprowadzają szum do pomiarów zmniejszając ich dokładność. Dotyczy to czujników jednostki inercyjnej oraz innych elementów mechanicznych np. czujników ciśnienia, rezonatorów kwarcowych a nawet elementów biernych gdzie drgania mogą wywoływać efekt piezoelektryczny.

Zaleca się odizolowanie płytki komputera od ramy koptera za pomocą elementów tłumiących drgania.

 

Światło

Specyficznym rodzajem zakłócenia jest światło, które padając na złącze półprzewodnikowe generuje prąd elektryczny wskutek efektu fotowoltaicznego. Na zakłócenia światłem narażone są czujniki ciśnienia: bezwzględny i różnicowy, dlatego należy zasłaniać je przed wpływem światła, zwłaszcza światła słonecznego niosącego dużą energię.

 

Czynniki środowiskowe 

Komputer jest zaprojektowany do umieszczenia go w obudowie zapewniającej mu ochronę przed czynnikami takimi jak wilgoć, zanieczyszczenia oraz przed uszkodzeniami mechanicznymi. Jednakże w warunkach bezpiecznych, zwłaszcza w małych kopterach gdzie masa obudowy jest znaczącym składnikiem całości, dopuszcza się pracę bez obudowy. Obudowa dodatkowo stabilizuje parametry temperaturowe pracy.

Lataj bezpiecznie swoim UAV